Lauluviikon opettajaesittely

Juho Alakärppä

Simolaissyntyisen Juho Alakärpän soittoa on kuultu laajasti kotimaassa, esim. Helsingin juhlaviikoilla, Espoon Urkuyö- ja aaria -festivaalilla, Rauma Festivossa, Mikkelin musiikkijuhlilla, Kangasniemen musiikkiviikoilla ja Lohtajan kirkkomusiikkijuhlilla. Ulkomailla hän on esiintynyt mm. Wienin Musikvereinissa, Berliinin filharmoniassa, Itävallan kulttuurifoorumissa New Yorkissa, Oxford Lieder sekä Oxford Arts –festivaaleilla ja Oslon oopperan lied-konserttisarjassa.

Alakärppä opiskeli pianomusiikkia, kamarimusiikkia ja Lied-musiikkia Sibelius-Akatemiassa Helsingissä, Kölnin ja Münchenin musiikkikorkeakouluissa sekä Wienin musiikkiyliopistossa. Hänen opettajiaan ovat olleet professorit Liisa Pohjola, Ulrich Rademacher ja Charles Spencer sekä etenkin Lied-musiikin parissa Heikki Pellinen, Ilmo Ranta ja Gerold Huber.

Alakärppä on saanut tehdä yhteistyötä useiden menestyneiden suomalaisten ja ulkomaalaisten laulajien kanssa. Hänen lied-pianisminsa on palkittu moneen otteeseen, muun muassa ensimmäisellä palkinnolla Poleenin lied-pianistikilpailussa sekä ulkomailla tunnustuksella duo-työskentelystä yhdessä baritoni Aarne Pelkosen kanssa kansainvälisessa Das Lied -kilpailussa Berliinissä ja lied-duo-kilpailussa Enschedessä, Alankomaissa. Hän on nauhoittanut lauluja Suomen Yleisradiolle vuodesta 2010 alkaen ja soittanut cd-produktioissa mm. Tauno Pylkkäsen, Toivo Kuulan, Leevi Madetojan, Claude Debussyn ja Gösta Nystroemin lauluja. Hän on esiintynyt kamarimuusikkona vaihtelevissa kokoonpanoissa mm. viulisti Kreeta-Maria Kentalan ja huilisti Yuki Koyaman kanssa.

Muusikon töidensä lisäksi Alakärppä työskentelee Centria-ammattikorkeakoulun musiikin koulutuksessa säestyksen ja kamarimusiikin lehtorina ja on aiemmin opettanut Lied-duoja myös mm. Metropolia-ammattikorkeakoulussa Helsingissä. Hän on Suomen Lied-akatemia ry:n perustajajäsen ja toimi Helsingissä yhdistyksen syksyllä 2019 ensimmäistä kertaa järjestämän, Lied-musiikkiin keskittyvän Laulun valo -festivaalin taiteellisena johtajana yhdessä Aarne Pelkosen kanssa.

Ville Enckelmann

Ville Enckelmann on opiskellut Helsingin ja Tampereen yliopistoissa ja Tukholman oopperakorkeakoulussa. Valmistuttuaan hän toimi korrepetiittorina Tukholman kuninkaallisessa oopperassa. Pian sen jälkeen vuonna 2000 hän sai kiinnityksen Düsseldorfin Deutsche Oper am Rheinista, jossa hän on työskennellyt korrepetiittorina ja kapellimestarina. Tällä hetkellä hän myös johtaa Düsseldorfin oopperan oopperastudiota. Ville Enckelmann on vieraillut kapellimestarina ja kamarimuusikkona Pohjoismaissa ja Saksassa. Hän on myös toistuvasti työskennellyt pianistina Savonlinnan Oopperajuhlilla sekä toiminut opettajana sekä Essenin Folkwang-korkeakoulussa että Kölnin musiikkikorkeakoulussa.

Monica Groop

Oopperalaulaja ja mezzosopraano Monica Groop on esiintynyt tunnetuissa ooppera- ja konserttitaloissa ympäri maailmaa mm. Lontoossa Covent Gardenissa, Royal Festival Hallissa ja Wigmore Hallissa, Pariisin Opera Garnier ja Opera Comique oopperataloissa, Bayerische Staatsoperissa Münchenissä, New Yorkin Carnegie Hallissa, Wienin Musikvereinissa, Los Angelesin, San Franciscon ja Sao Paolon konserttitaloissa yhteistyössä kuuluisten kapellimestareiden kanssa, kuten Carlo Maria Giulini, Bernard Haitink, Zubin Mehta, Sir Colin Davis, Trevor Pinnock, René Jacobs, Franz Welser-Möst, Christoph Eschenbach, Kent Nagano, Seiji Ozawa, Esa-Pekka Salonen ja Sir Georg Solti. Hän on esiintynyt mm. Chicagon, Bostonin, Houstonin, Cincinnatin, Dallasin ja San Franciscon sinfoniaorkestereiden, Los Angeles Philharmonicin, New York Philharmonicin, London Philharmonicin, Lontoon Philharmonia-orkesterin, BBC:n sinfoniaorkesterin, Baijerin, Berliinin ja Stuttgartin radion sinfoniaorkestereiden, Dresdenin Staatskapellen, Leipzigin Gewandhaus-orkesterin, NDR-sinfoniaorkesterin, Kölnin WDRsinfoniaorkesterin, Rotterdamin filharmonikoiden, Wienin sinfonikoiden, Orchéstre National de Francen ja Rooman Santa Cecilia Academian solistina.

Monipuolisella urallaan Groop on yhdistänyt barokkimusiikin, oopperan, resitaalit, sinfonia- ja kamarimusiikin sekä laajasti tunnustusta saaneen levytuotannon, joka sisältää yli 80 levyä Finlandia-, Decca-, Sony-, Chandos-, CPO-, Accent-, Ondine-, BIS- ja Harmonia Mundi -levymerkeille. Hänen kokonaisoopperalevytyksiinsä kuuluvat Ottone in Villa (Vivaldi), Linda di Chamounix (Donizetti), Così fan tutte (Mozart) ja Figaron häät (Mozart), Don Giovanni (Mozart), Pohjalaisia (Madetoja) ja Die Herzogin von Chicago (Kalmán).

Taiteilijan ohjelmistoon kuuluu myös runsaasti nykymusiikkia ja hän on esittänyt mm. Kaija Saariahon oopperat Kaukainen rakkaus ja Adriana Mater Suomessa ja USA:ssa. Hän on kantaesittänyt Olli Kortekankaan, Kalevi Ahon, Pehr-Henrik Nordgrenin ja Tapio Tuomelan vokaaliteoksia.

Yksinlauluresitaaleissa Groopin yhteistyöpartnerit ovat olleet András Schiff, Rudolf Jansen, Roger Vignoles, Ilmo Ranta, Gustav Djupsjöbacka ja Kiril Kozslovsky sekä kitaristi Timo Korhonen. Monica Groop opiskeli Sibelius-Akatemiassa ja Helsingin Yliopistossa (MuM,HuK). Hän debytoi Suomen Kansallisoopperassa vuonna 1987 Charlotten roolissa Massenetin oopperassa “Werther.” Hän toimi Sibelius-Akatemian laulutaiteen professorina 2009-2013, ja hän on pitänyt mestariluokkia Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Hänelle myönnettiin Pro Finlandia-mitali 2005, ja hän on Ruotsin Kuninkaallisen Musiikkiakatemian jäsen. Groop perusti Pellingin musiikkipäivät 2016 ja toimii päivien taiteellisena johtajana.

Hanna-Leena Haapamäki

Sopraano Hanna-Leena Haapamäki on valmistunut musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemian oopperakoulutuksesta Ritva Auvisen johdolla. Lisäksi hänellä on laulunopettajantutkinto Helsingin Konservatoriosta. Opintojaan hän on täydentänyt mm. Elisabeth Werresin, Udo Reinemannin, Renata Scotton, Irina Gavrilovicin, Gundula Janowitzin ja Dale Fundlingin kanssa.

Haapamäki voitti toisen palkinnon ja Suomen kansallisoopperan erikoispalkinnon Lappeenrannan laulukilpailussa 2004.
Suomen kansallisoopperassa Haapamäki on vieraillut vuodesta 2005 lähtien. Tärkeitä rooleja uran aikana ovat olleet mm. Carlotta Giudicelli (Lloyd Webber: The Phantom of the opera), Kettu (Janáček: Ovela kettu), Oscar (Verdi: Un ballo in maschera), Frasquita (Bizet: Carmen), Yön kuningatar (Mozart: Taikahuilu), Vera (Kortekangas: Isän tyttö), Fiakermilli (Strauss: Arabella), Zerlina (Mozart: Don Giovanni), Eurydice (Gluck: Orfeo ed Euridice) ja Olympia (Offenbach: Les contes d’Hoffmann).

Hanna-Leena Haapamäki esiintyy säännöllisesti suurten vokaaliteosten solistitehtävissä. Hän toimii laulun lehtorina Helsingin Konservatoriossa ja laulun tuntiopettajana Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa sekä Metropolia ammattikorkeakoulussa.

Juha Karvonen

Baritoni Juha Karvonen (laulupedagogi, FM) on laulun lehtori Metropolia-ammattikorkeakoulussa, jossa hän opettaa mm. laulua, laulupedagogiikkaa, liedmusiikkia ja vieraiden kielten fonetiikkaa. Hänellä on laaja kokemus laulumusiikin eri tyyleistä ja opintojensa eri vaiheissa olevista opiskelijoista. Hän on syventynyt erityisesti ranskalaiseen laulumusiikkiin ja vanhaan musiikkiin. Laulajana häntä on aina kiinnostanut kehonhuolto sekä kehon ja mielen yhteys, mihin hän perehtynyt myös Rosen-kehoterapiaopinnoissaan. Karvonen opettaa vieraiden kielten fonetiikkaa ja laulupedagogiikkaa myös Sibelius-Akatemiassa ja toimii ranskan kielen valmentajana mm. Suomen Kansallisoopperassa.

Outi Kähkönen

Outi Kähkönen on toiminut laulutaiteen lehtorina Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa v:sta 1997. Hänen vastuualueensa on erityisesti laulupedagogiikka, jonka opetusta hän on kehittänyt vastaamaan uusimpia tutkimuksia ja kansainvälisiä vaatimuksia.
Outi Kähkönen opiskeli Sibelius-Akatemiassa ja suoritti lauludiplomin v. 1984 sekä piti ensikonserttinsa seuraavana vuonna. Hän voitti tunnustuspalkinnon Timo Mustakallio –laulukilpailussa ja 2. palkinnon Lappeenrannan valtakunnallisessa laulukilpailussa v. 1984.
Samana vuonna hän debytoi Suomen Kansallisoopperassa roolinaan Verdin Rigoletto-oopperan Gilda. Siellä hänen tärkeimpiä oopperaroolejaan ovat olleet mm. Blonde (Mozart: Ryöstö Seraljista, Susanna ja Barbarina (Mozart: Figaron häät), Yön kuningatar (Mozart: Taikahuilu, Savonlinnan oopperajuhlilla) ja Zerbinetta (R. Strauss: Ariadne auf Naxos). Lisäksi hän on esiintynyt runsaasti oratoriosolistina ja omin konsertein.
Hän valmistui musiikin lisensiaatiksi Sibelius-Akatemiasta taiteelliselta linjalta v. 1993. Lisäksi Kähkönen on suorittanut Estill-metodin Certified Master Teacher (CMT) –tutkinnon. Hän on kirjoittanut useita artikkeleita laulamisesta ja esiintynyt luennoitsijana kansainvälisissä kongresseissa eri puolilla maailmaa.

Outi Kähkönen toimi Sibelius-Akatemian laulumusiikin osaston johtajana vuosina 2001-2008. Hän oli myös valtakunnallisen Laulupedagogit ry:n puheenjohtajana ja EVTAn, European Voice Teachers Association (Euroopan laulupedagogien) presidenttinä v. 2013-2016.

Kristjan Mõisnik

Basso Kristjan Mõisnik  on syntynyt Tallinnassa vuonna 1974.  Mõisnik aloitti musiikkiopinnot Tallinnan G.Otsin musiikkikoulussa vuonna 1992. Vuodesta 1996 alkaen hän opiskeli laulua Anssi Hirvosen ja Erkki Rajamäen johdolla Sibelius-Akatemian solistisella osastolla, josta valmistui musiikin maisteriksi vuonna 2008. Hän on opiskellut myös Hans Sotinin johdolla Kölnin musiikkikorkeakoulussa.
Vuodesta 1998 on Kristjan Mõisnik esiintynyt ooppera-, oratorio- ja konserttisolistina sekä lied-laulajana Suomessa, Virossa, Ruotsissa, Puolassa, Tanskassa ja Saksassa. Vuosina 2004-2007 hän kuului Bremenin oopperan solistikuntaan Saksassa. Oopperarooleja hänelle on kertynyt noin 37 yli 40 eri produktiossa.

Vuosina 2008-2014 Mõisnik on toiminut laulu-uran ohella laulun tuntiopettajana Oulun seudun ammattikorkeakoulussa ja 2013-2015 päätoimisena laulunopettajana Ylä-Satakunnan musiikkiopistossa sekä Petäjä-opistossa. Syksystä 2015 alkaen Mõisnik on toiminut laulun lehtorina Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa.

Sirkka Parviainen

Oopperalaulaja Sirkka Parviainen on valmistunut Sibelius Akatemiasta vuonna 1999 erinomaisin arvosanoin. Hän opiskeli laulua professori Liisa Linko-Malmion ja oopperalaulaja Ritva Auvisen johdolla ja piti ensikonserttinsa vuonna 2000.

Suomen kansallisoopperassa Parviainen debytoi vuonna 1999 Taikahuilun Ensimmäisenä Naisena. Hän on esiintynyt monissa Suomen maakuntaoopperoissa sekä oratoriossa ja orkestereiden solistitehtävissä. Hänen merkittävimpiä roolejaan ovat mm. Figaron häiden Kreivitär, Albert Herringin Lady Billows, La Bohemen Mimi, Carmenin Micaela, Cosi fan tutten Fiordiligi, Taikahuilun Pamina, sekä Pagliaccin Nedda. Vuodesta 2000 alkaen hän on vieraillut myös Saksan oopperataloissa sekä solistina oratorioissa ja konserteissa ympäri Eurooppaa.

Parviainen toimi Lahden Amk:ssa laulun lehtorina 2003-2013. Vuodesta 2013 hän toimii laulutaiteen lehtorina Sibelius-Akatemiassa sekä klassisen laulumusiikin osaston ainejohtajana. Parviainen opettaa myös Metropoliassa sekä mestarikursseilla Suomessa ja ulkomailla.
Hän on saanut ensimmäisen palkinnon Kangasniemen laulukilpailuissa v. 1996 sekä Pentti Koskimies Lied- ja yksinlaulukilpailuissa vuosina 1993 ja 1996. Kansainvälisissä laulukilpailuissa, mm. Wienin Belvederessä ja Koreassa hän on saanut tunnustusta. Hänen laulurepertuaarinsa koostuu sekä klassisesta ja modernista että rytmimusiikista.

Ulla Raiskio

Mezzosopraano Ulla Raiskio on laulajauransa aikana laulanut niin oopperaa, operettia kuin musikaaliakin. Tähän mennessä hänen rooliluettelossaan on yli 30 roolia. Suomen Kansallisoopperassa hän esitti muun muassa nimiroolin Ravelin oopperassa L’enfant et les sortilèges. Hänen kantaesittämiään suomalaisia oopperoita ovat muun muassa Kalevi Ahon Ennen kuin kaikki olemme hukkuneet, Atso Almilan Isontalon Antti ja Ilkka Kuusiston Isänmaan tyttäret ja monologiooppera Nainen kuin jäätynyt samppanja. DVD viimeksi mainitusta ilmestyi vuonna 2011. Hän on myös laulanut lukuisia lied-konsertteja, joissa on kantaesittänyt useita hänelle sävellettyjä laulusarjoja.

Ulla Raiskio on Suomen Lied-akatemian perustajajäsen ja monivuotinen puheenjohtaja. Viimeaikaisin intohimon kohde ovat napolilaiset barokkikantaatit, joita hän esittää muun muassa Galantina-yhtyeen kanssa. Laulunlehtorina hän on toiminut Metropoliassa, Tampereen Konservatoriossa ja nykyään Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa.

Antti Suhonen

Valmistuttuaan oopperalaulajaksi Sibelius-Akatemiasta bassobaritoni Antti Suhonen jatkoi opintojaan Zürichin Kansainvälisessä Oopperastudiossa.
Suomen Kansallisoopperassa Suhonen debytoi 1982 ja Zürichin oopperassa 1986.

1987-1991 Suhonen oli kiinnitettynä Badenin Valtionoopperan vakituiseen solistikuntaan ja lauloi samaan aikaan vierailijana lukuisissa muissakin Saksan oopperataloissa kuten Baijerin Valtionoopperassa Münchenissä, Wiesbadenissa, Hannoverissa, Mannheimissa ja Essenissä. Hän esiintyi useasti myös mm. Kööpenhaminan Kuninkaallisessa Oopperassa sekä Suomessa Savonlinnan Oopperajuhlilla. 1990 Suhonen kiinnitettiin Suomen Kansallisoopperaan, jossa häntä kuultiin 90-luvun aikana lukuisissa mieleenpainuvissa tehtävissä. Berliinissä Antti Suhonen lauloi vakituisena vierailijana säännöllisesti Berliinin Valtionoopperassa sekä Deutsche Operassa, vuodesta 1993 lähtien aina vuoteen 2001 saakka.

Suhosen hyvin laaja oopperarepertuaari käsitti lukuisia oopperakirjallisuuden keskeisiä rooleja kuten Figaron häiden Figaro, Don Giovannin Leporello, Cosi fan tutten Don Alfonso, Taikahuilun Kaitsijapappi, Sevillan parturin Basilio, Lemmenjuoman Dulcamara, Kohtalon voiman Melitone, Rigoleton Sparafucile, Anna Bolenan Enrico, Wozzeckin Doktor,  Boris Godunowin Rangoni ja Warlaam tai Faustin Mefisto.
Lisäksi hän lauloi monissa tuon ajan uusissa suomalaisissa oopperoissa kuten Einojuhani Rautavaaran Vincent, Aulis Sallisen Palatsi ja Erik Bergmanin Det Sjungande Trädet.

Oopperatyönsä ohella Antti Suhonen oli varsin kysytty konserttisolisti kotimaassa säännöllisesti mm. Radion Sinfoniaorkesterin sekä Helsingin, Tampereen, Turun ja muiden kaupunginorkestereiden solistina sekä eri puolilla Eurooppaa, Yhdysvalloissa ja Kauko-idässä.

Hän työskenteli mm. sellaisten kapellimestarien ja ohjaajien kuin Nello Santi, Nicolaus Harnoncourt, Daniel Barenboim, Pierre Boulez, Zubin Mehta sekä Jean-Pierre Ponnelle, August Everding, Harry Kupfer, Gian-Carlo del Monaco ja Götz Friedrich kanssa. Viimeisinä vuosinaan laulajana Suhonen esiintyi vielä esim. Tel Avivissa ja Jerusalemissa Zubin Mehtan johtamien Israelin Filharmonikkojen solistina sekä Chicagon Sinfoniaorkesterin solistina Pierre Boulezin johdolla.

Nykyään Antti Suhonen toimii opettajana Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa.

Tero Valtonen

Pianisti, korrepetiittori Tero Valtonen opiskeli mm. Sibelius-Akatemiassa ja antoi ensikonsertin pianistina vuonna 1997.
Valtonen on toiminut kamarimuusikkona ja korrepetiittorina ja konsertoinut eritoten laulajien kanssa Suomessa, Keski-Euroopassa ja Yhdysvalloissa sekä toiminut korrepetiittorina ja kapellimestarina Saksassa, Bremenin oopperassa.

Valtonen toimii Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa laulusäestyksen ja korrepetition lehtorina.

Pia Värri

Pia Värri on säestyksen lehtori CRR de Boulogne-Billancourt:ssa, säestäjä-opettaja Pole Supérieur de Paris-Boulogne:ssa ja säestäjä-coach lauluosastolla CNSM de Paris:ssa.

Pariisissa hän on suorittanut pianon, kamarimusiikin ja säestyksen diplomit opettajinaan Laurent Cabasso, Hortense Cartier-Bresson, Marie-Paule Siruguet ja Anne Grappotte. Hän on osallistunut opintojensa aikana monille mestarikursseille, opettajinaan muun muassa Gérard Souzay, Christa Ludwig, Kurt Moll, Martin Isepp, Graham Johnson, Jos Van Immerseel, Claude Helffer ja Jean-Claude Pennetier.

Pia Värri on toiminut korrepetiittorina Suomen Kansallisoopperassa, Théâtre de Châtelet:ssa, Opéra de Lyonissa sekä Kokkolan Oopperassa. Hän on tehnyt yhteistyötä muun muassa kapellimestareiden Sakari Oramo, Alain Altinoglu, Samuel Jean, Christophe Eschenbach ja Kasushi Ono:n kanssa ja muun muassa laulajien Anu Komsi ja Karita Mattila.

Pia Värri on kantaesittänyt yhdessä Anu Komsin kanssa useita suomalaissäveltäjien lauluja; säveltäjien Jouni Kaipainen, Olli Kortekangas, Per Henrik Nordgren, Jyrki Linjama ja Sebastian Fagerlund laulut Leinon runoihin sekä Kaija Saariahon Eino Leino -laulusarjan kuin myös laulut Pentti Saarikosken runoihin. Hän toimi korrepetiittorina Saariahon oopperan Emilie ja teoksen Mirage, orkesterille ja solisteille, kantaesityksissä sekä Steve Nieven Welcome to the voice, laulajille Sting ja Elvis Costello sävelletyn oopperan kantaesityksessä Pariisissa.